کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

علت انقلاب و سقوط سلطنت پهلوی

سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۳۸ ب.ظ
رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی هردو، بدون اینکه ظرفیت و شخصیت و رشادت لازم را داشته باشند، و درحالیکه خود میدانستند که بدون اجازه اربابان انگلیسی و آمریکایی آب هم نمیتوانند بخورند، سعی میکردند با بزرگنمائی و عظمت بخشیدن به تاریخ باستانی ملت ایران، خود را بزرگ نموده و به رخ جهانیان بکشند، غافل از اینکه شما نمیتوانید 50 سال یک ملت را با تبلیغاتی چون "نژاد برتر آریایی" و "نسل کورش و داریوش" و "هنر نزد ایرانیان است و بس" مغرور کنید و سطح توقع ایشان را از نژاد خود و از رهبرانشان بالا ببرید، و از سوی دیگر آنها را با ناکارآمدی و فساد اداری، دله دزدی خود و وابستگان، و وابستگی سیاسی و اقتصادی و تکنولوژیک و فرهنگی به کشورهای بیگانه، و خلاصه احساس جهان سومی بودن سرخورده کنید. 

نمیتوان یک ملت را با تبلیغات گسترده و هزینه های هنگفتی چون برگزاری جشنهای 2500 ساله از نسل برترین نژاد روی زمین معرفی کرد، اما کمترین اجازه فکرکردن و انتقادکردن و حتی نوآوری علمی و فنی به او نداد!
 
ملت ایران از دست حاکمان وابسته و افراد کوچکی چون پهلوی اول و دوم که ادعاهای بزرگی در حد کورش و داریوش داشتند اما تا سر و صدایی می شد به آغوش اربابان غربی شان فرار میکردند تا اوضاع کشور آرام شود و برگردند، خسته و مأیوس شده بودند. آخر تا کی میتوانستیم ادعای تمدن برتر جهان را داشته باشیم اما شخص اول مملکتمان دست نشانده بیگانه تازه به دوران رسیده، همه صنایعمان مونتاژ و کشاورزیمان نابود و اقتصادمان وابسته به فروش نفت باشد و برای همه چیزمان از خورد و خوراک تا مصنوعات و منسوجات و ... دست به سوی کشور بیگانه ای که 200 سال بیشتر تاریخ تاسیس ندارد دراز کنیم؟ 

هیچ کس و هیچ ملتی نمیتواند مدت طولانی با خودفریبی و تناقض زندگی کند. بنابراین به محض اینکه در سال 1355 از سوی رژیم و به اشاره اربابان غربی به انگیزه های مختلف از جمله تخلیه فشارها و عقده های فروخورده مردم و جلوگیری از خطر بروز انقلاب و پرورش نسل جدیدی از سیاستمداران وابسته اما مدرن و مردم پسند، فضای باز سیاسی اعلام شد، روشنفکران و مردم از فرصت عقده گشایی استفاده کردند و اعتراضات خود را از مطبوعات به خیابانها و ادارات و کارخانجات کشاندند و ... دیگر به رژیم وابسته پهلوی فرصت چاره اندیشی و جمع کردن اوضاع ندادند. و البته مردم برای تغییر نظام سیاسی، منتظر نظریه های وارداتی هم ننشستند، بلکه مطابق آموزه ها و فرهنگ بومی خود، حکومت عادلانه را در خلافت علی(ع)، و قیام و فداکاری را در کربلا و عاشورا، و پایگاه مبارزه را در مساجد جستجو کردند و از بس که در جنبشهای قبل مثل تنباکو و مشروطیت و نفت خیانت و بی همتی از کمونیستها و لیبرالها دیده بودند، دنبال رهبران جعلی و سیاسیون وابسته هم راه نیفتادند و برای رهبری نهضت خود جز به مرجعیت مبارز شیعه اعتماد نکردند... 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی