کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

اقتصاد ایالات جنوبی مبتنی بر کشاورزی غیر مکانیزه و مستلزم کار و مشقت بود و بر همین اساس وظایف جامعه بین دو نژاد تقسیم شده بود: سیاهان برده و فقیر برای کار ارزان و سفیدهای آزاد و نسبتا مرفه برای نظارت و کنترل سیاهان. صنعتی شدن ایالات شمالی که بی شباهت به انقلاب صنعتی در انگلستان نبود، همه شهروندان را به چشم کارگر بالقوه می دید و سیاه و سفید برایش فرقی نداشت. این امر، سفیدپوستان جنوب را نگران از دست دادن آزادی و رفاه و جایگاه اجتماعی خود کرد. به قول فردریک داگلاس روشنفکر و فعال حقوق مدنی سیاهان، «فریاد انسان آزاد بلند شد ، نه برای تعمیم آزادی به انسان سیاه پوست، بلکه برای حفظ آزادی سفیدپوستان».

تمایل به کشاورزی تک محصولی مبتنی بر کشت پنبه منجر به فرسودگی خاک می شد، و نیاز بود که کشت پنبه (و همراه با آن نظام برده داری) از سواحل جنوب شرقی آمریکا به سمت اراضی جدید در غرب (مثل آلاباما ، میسی سیپی و فراتر از آن تا تگزاس شرقی) گسترش یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۴۰
مدیر سایت

برخی از اقتصاددانان با استناد به فرض رای دهنده غیر منطقی یا غیرمطلع، از کارآیی دموکراسی انتقاد کرده اند. استدلال دیگر این است که دموکراسی به دلیل حجم بالای ورودیها و مشارکت رای دهندگان، روند تصمیم گیری را کند می کند. یک نمونه متداول که غالباً برای اثبات این نکته نقل می شود ، توسعه اقتصادی بالای چین(کشوری غیردمکراتیک) در مقایسه با هند (کشوری دموکراتیک) است. به گفته اقتصاددانان ، عدم مشارکت دموکراتیک در کشورهایی مانند چین امکان رشد بی وقفه اقتصادی را فراهم ساخته است.

سقراط معتقد بود که دموکراسی بدون رای دهندگان تحصیل کرده (دارای دانش و مسئولیت پذیری) فقط منجر به انتخاب رهبران پوپولیست به جای واجد صلاحیت خواهد شد که در نهایت به سقوط مملکت منجر می شود. این مطلب را افلاطون در کتاب 10 جمهوری، در گفتگوی سقراط با آدیمانتوس نقل کرده است. سقراط بر این عقیده بود که حق رأی نباید یک حق تمایزآمیز باشد (مثلاً با تولد یا شهروندی) بلکه فقط باید به افرادی داده شود که به اندازه کافی به انتخاب خود فکر کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۵۶
مدیر سایت