کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به نظر پژوهشگر اندیشکده انگلیسی چتم هاوس،  اهداف طرح چشم انداز 2030 عربستان “دور از دسترس” است زیرا:

· این طرح از سوی دولت عربستان یا دستگاه های اجرایی این کشور تدوین نشده است و مورد اتفاق نظر و حمایت همه مقامات و دستگاههای حکومتی قرار ندارد.

· در این طرح “منافع تجار سنتی و خانوادۀ حاکم بر عربستان در نظر گرفته نشده اند. منافعی که در گرو مدل کسب و کار مبتنی بر انرژی ارزان یارانه ای، نیروی کار ارزان خارجی، و حمایت دولتی قرار دارد.”

· “بیشتر مردم عربستان انتظار دارند که یارانه ها و خدمات عمومی رایگان و استخدام دولتی ادامه یابد؛ زیرا آن را حق قانونی خود از ثروت های ملی می دانند.”

· حاکمان سعودی در سال های گرانی نفت، برای مقابله با موج بهار عربی و برای جلب حمایت مردم از برنامه جانشینی شاه سلمان، با توزیع دست و دل بازانه یارانه های نقدی عمومی طرح هایی را که برای قطع وابستگی به نفت تهیه شده بود، “یا به تعویق انداختند یا به شکل بسیار ناقص اجرا کردند" و این باعث افزایش سطح توقع مردم و عدم آمادگی آنان برای شرایط سخت و ریاضتی شده است.

· در شرایط فعلی که افت قیمت نفت به خاندانهای حاکم بر همه کشورهای عرب خلیج فارس فشار آورده است، اجرای طرح تحول اقتصادی از همیشه واجب تر است، به خصوص که مردم این کشورها احتمالا وضع نابرابر اما باثبات و امنیت نسبی فعلی خود را به اوضاع ناامن مردم کشورهای جنگ زده غرب آسیا و شمال افریقا ترجیح می دهند. اما اصلاح ساختار اقتصادی عربستان به دلیل جمعیت فقیر بیشتر، و همچنین قشر جوان تحصیلکرده، نازپرورده، پرتوقع، و دارای ارتباطات جهانی از همه دشوار تر خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۱:۰۳
مدیر سایت

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

إِنّا أَعْطَیناکَ الْکَوْثَرَ (کوثر 1)

ما به تو کوثر (فاطمة زهرا سلام الله علیها و سرچشمه خیر کثیر) عطا کردیم.

عده‌ای از منافقان و مشرکان (از جمله پدر عمروعاص) پس از آن که پسران پیامبر صلی الله علیه و آله در سنّ کودکی مردند، خطاب به آن حضرت گفتند: تو ابتر هستی و نسلت ادامه نخواهد داشت. خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ما به تو کوثر ( فاطمة زهرا سلام الله علیها) عطا کردیم که سرچشمه خیر کثیر و فراوان است. [کوثر همچنین نام چشمه یا حوضی است در بهشت که همیشه در حال جوشش و جریان است. حوض کوثر، حوض مخصوص نبى اکرم(‏ص) است و ساقى آن امام على و دیگر امامان معصوم ‏(ع) می‌باشند]  

 - هرگاه به هر دلیل در ذهن و روح کارگزاران خللی وارد شود، باید آن را جبران نمود. چون واژه ابتر جسارت به رهبر مکتب بود، خداوند با لفظ کوثر، آن را جبران فرمود.

- توجه و عنایت به کارکنان و زیردستان، لازمه مدیریت بهتر آنهاست. (چنانکه خداوند به حضرت رسول صلی الله علیه و آله کوثر را عطا فرمود.)

منبع: «سیصد نکته در مدیریت اسلامی» تألیف مصطفی مؤمنی بر اساس «تفسیر نور» حجت الاسلام محسن قرائتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۵ ، ۱۰:۰۱
مدیر سایت

اخیرا مؤسسه مشاوره مکنزی طرح موسوم به «چشم انداز 2030 عربستان سعودی» (نسخه فارسی) را برای تحول اقتصادی-اجتماعی عربستان سعودی به سفارش محمد بن سلمان پسر پادشاه (جانشین ولیعهد) این کشور ارائه نموده است.  طبق توصیه شرکت مشاوره مک کنزی، سه رکن اساسی برای تحول عربستان سعودی عبارتند از:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۱۰:۲۸
مدیر سایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم  

وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ...(بقره، 87)
و به موسی، کتاب [تورات] عطا نمودیم و پس از او پیامبرانی پشت سر هم فرستادیم [تا دین الهی را تبلیغ کنند.]

یکی از نکات لازم در راه رسیدن به موفقیت، پیگیری و تداوم برنامه‌ها برای حصول نتیجه نهایی است. (همچنانکه خداوند، پیامبران را پشت سر هم برای دعوت مردم فرستاده است.)

  منبع: «سیصد نکته در مدیریت اسلامی» تألیف مصطفی مؤمنی بر اساس «تفسیر نور» حجت الاسلام محسن قرائتی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۰۹:۳۶
مدیر سایت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم 

فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبینَ‏ (8) [ای پیامبر!] از دروغگویان پیروی نکن.

وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ‏ (9) آنان دوست دارند که سازش کنی و آنان نیز به نفاق با تو سازش کنند.

 وَ لا‌تُطِعْ کُلَّ حَلاّفٍ مَهینٍ‏ (10)  از فرومایگان که بسیار سوگند می‌خورند پیروی نکن 

هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمیمٍ‏ (11) و نیز آنان که بسیار عیب‌جو و برای سخن‌چینی پرجنب و جوش هستند، 

مَنّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ أَثیمٍ ‏(12) آنان که مانع کار خیر می‌شوند، متجاوز و گنه‌پیشه‌اند

عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِکَ زَنیمٍ ‏(قلم، 13) و خشن و بی‌ریشه‌اند. (سوره قلم، آیات 8 الی 13)

رهبران و مدیران، باید سرچشمه صداقت و تقوی باشند و صفاتی همچون عیبجویی، سخن‌چینی، بخل و خشونت که هر یک عامل دلسردی و تفرقه است در آنان نباشد، و به اینگونه افراد و هنجارها نیز فرصت بروز و فعالیت ندهند. 

 منابع: 

1-«تفسیر نور» تألیف حجت الاسلام استاد محسن قرائتی

2-«سیصد نکته در مدیریت اسلامی» تألیف مصطفی مؤمنی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۵ ، ۱۴:۱۹
مدیر سایت

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود هشت پیشنهاد برای مقابله با قانون جاستا به عربستان سعودی داده است: (ترجمه کامل مقاله)

نخست:رهبران عربستان سعودی با «دشمنان»خود آشتی کرده و در سریع ترین زمان ممکن از جنگ یمن با کمترین خسارت ها بیرون بیایند و به اشتباه ها و گناهان فاجعه بار خود اذعان کنند و موضع خود را در بحران سوریه مورد بازنگری قرار دهد و آغوش خود را به روی عراق و ایران باز کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۷
مدیر سایت

برخی ناظران سیاسی معتقدند که  با تصویب قانون جاستا (عدالت برعلیه حامیان اعمال تروریستی) در آمریکا، و تهدید عربستان سعودی مبنی بر خروج سرمایه‌های خود از آمریکا درصورت اجرایی‌شدن «جاستا»، رابطه آمریکا و عربستان در حال فروپاشی تدریجی است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۵ ، ۱۱:۱۵
مدیر سایت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم  
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلادَمَ ... (بقره، 34)
به ملائکه امر نمودیم بر آدم سجده کنند.
 1.لیاقت از سابقه مهمتر است. (فرشتگان قدیمی که سال‌ها خداوند را عبادت می‌کردند، باید برای انسان تازه به دوران رسیده، اما لایق، سجده کنند.) ارتقای سازمانی نیز باید بر مبنای شایستگی و لیاقت باشد و سابقه داشتن، کافی نیست.

  منابع: 

1-«تفسیر نور» تألیف حجت الاسلام استاد محسن قرائتی

2-«سیصد نکته در مدیریت اسلامی» تألیف مصطفی مؤمنی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۵ ، ۱۰:۳۳
مدیر سایت