کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

مدرنیزاسیون اسلام در عربستان سعودی - چرا؟

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۰۲ ق.ظ

پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران و تحریک شدن اسلامگراهای سایر کشورها به اقدام مشابه، غربی ها و متحد آنان رژیم سعودی را که نماینده اسلام تشریفاتی، میانه رو، غیرمبارز و متمایل به غرب و اسرائیل بود غافلگیر کرد. لذا رژیم سعودی با راهنمایی غربیها دست به تولید نوعی از اسلام افراطی زد تا مبارزات انقلابیون اسلامی را به مسیر انحرافی تروریزم و جنگ فرقه ای بکشاند. محصول این پروژه گروههایی چون طالبان و القاعده و داعش بودند که مأموریتشان محاصره اسلام انقلابی در مرزهای ایران و جلوگیری از پیشروی آن بود. اما بیش از آنکه بتوانند به محور مقاومت ایرانی-شیعی ضربه بزنند، با بی ثبات کردن نظم سنتی منطقه باعث مداخله و قدرت گرفتن ایران و محور مقاومت شدند. 

سعودیها در حمایت از تروریستهای تکفیری آنقدر افراط کردند که رشته کار از دست خودشان هم خارج شده و نفوذ تروریستها می رود که در شبه جزیره عربی دامن خودشان را گرفته و رژیم سلطنتی پر از تناقض بین تدین و رفاه طلبی اشرافی سعودی را -به انگیزه تأسیس خلافت اسلامی- تهدید کند.

از طرفی شبکه های اجتماعی سطح آگاهی و توقعات جوانان عربستان را بالا برده و ذهن آنان اکنون با سؤالات متعددی درگیر است:

1- اگر اسلام اینقدر در خصوص عیش و نوش، شراب و قمار، و تعامل مردان با زنان در اجتماع سخت گیر است، چرا این سختگیریها در مورد اشراف و شاهزادگان سعودی به خصوص وقتی به سفرهای خارجی میروند اجرا نمیشود؟

2- چرا دوستان رژیم سعودی رژیمهای غربی و اسرائیل و وابستگان آنها هستند و  دشمنانش رژیمهایی مانند ایران و محور مقاومت که با غرب و اسرائیل خصومت دارند؟

3- چرا همه بودجه کشور صرف خرید تسلیحات از غرب و سرمایه گذاری در کشورهای غربی و سرکوب ملتهای بی دفاعی چون یمن میشود؟

4- چرا رژیم سعودی مبالغ هنگفتی را صرف تأسیس و اداره مدارس دینی با گرایش تکفیری و وهابی در سراسر جهان و حمایت مالی از تروریستهای محصول این مدارس نموده و در همان حال ادعای مبارزه با تروریزم و افراطی گری مینماید؟

و چرا های متعدد دیگر...

بزرگترین انگیزه ولیعهد سعودی از اصلاحات دینی، سرگرم کردن جوانان به تفریحات و دور نگه داشتن آنان از سیاست (و اسلام سیاسی) است به نحوی که جایی برای اینگونه سؤالات در ذهنشان نماند. اما انگیزه های دیگر هم وجود دارند:

- رفع تناقض بین ادعاها و عمل نظام سعودی در خصوص مبارزه با تروریزم و افراطی گری

- جلب حمایت جوانان سعودی از خود به منظور قبضه نمودن قدرت

- جلب حمایت غربیها از نظام سیاسی کشور و جلب اعتماد سرمایه گذاران بین المللی

- ترغیب تعداد بیشتری از کشورهای غربی برای حمایت از خود در مقابل تهدیدات ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی