کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

دو کلمه هم بشنویم از شهرام جزایری

يكشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۲ ب.ظ

شهرام جزایری در روزنامه قانون نوشت:

اقتصاد ایران به‌دلیل مشکلات بنیادى،ساختارى و کلان، نیاز به افرادى جامع‌نگر، توانمند، با تجربه، با شهامت، با عقل سلیم و البته سالم دارد. اشتباه اساسى این است که فکر می‌کنیم این خصایص تنها در اقتصاددانان کشور وجود دارد، درصورتی‌که بالعکس، این ویژگی‌ها فقط در انسان‌هاى استثنایى با عقل سلیم و توانایی‌های منحصربه‌فرد و دارای ویژگی‌ها و شخصیت کاریزماتیک موجود است و می‌توان گفت که تمامى اقتصاددانان ایران، فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند و به‌طور قطع و یقین اعلام می‌کنم که در کشور تئوریسین اقتصادى نداریم و از اشخاصی نیزکه مناسب هستند، به‌دلیل درک غلط، استفاده درست و اصولی نمی‌کنیم. فرد مناسب کسى است که دارای بصیرت اقتصادی باشد و هرحرفى که می‌زند و هر کار و هر تصمیمى که می‌گیرد، به رشد و توسعه اقتصاد کشور منجر شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منجر به انتخاب فردى همچون ترامپ شد ... به محض انتخاب شدن ترامپ به عنوان رییس جمهور، بازار بورس آمریکا به‌طور بى‌سابقه‌اى با رشد و رونق مواجه شد. حال دونالد ترامپ نه اقتصاددان برجسته است و نه مدرک اقتصادی دارد، اما هر حرفى که می‌زند و هر تصمیمى که می‌گیرد، در جهت توسعه و رشد اقتصاد آمریکاست.

اقتصاددانان در پایان مانند نقاش و کاشى کار ساختمان هستند اما اقتصاد نیاز به معمار، طراح و مجری منحصر به‌فرد دارد. کنترل تورم با ایجاد رکود به‌ هیچ عنوان هنر نیست بلکه یافتن و حل مشکلات بنیادى و ساختارى در اقتصاد کشور، هنر است.

همه می‌دانند که اگر جلوى افزایش نقدینگى گرفته شود و آن‌را کنترل کنیم، تورم مهار و کنترل خواهد شد؛ پس این چه استدلالی است که تیم اقتصادی دولت، کاهش نرخ تورم همراه با رکود را هنر و دستاورد می‌داند؟ متاسفانه کسى نمى‌داند براى رونق در اقتصاد، کدام راه عملیاتی را باید رفت.

اقتصاد چندین لایه دارد که از لایه اصول فلسفى شروع شده وبعد به لایه‌هاى بنیادى، ساختارى و کلان می‌رسد. تا تمام این‌ لایه‌ها درست و اصولی شناخته و ترمیم نشوند، اقتصاد، درست کار نخواهد کرد. شخصی با بصیرت اقتصادی و دارای شخصیت و کاریزمای اقتصادی هر تصمیمى که می‌گیرد، بدون اینکه علم اقتصاد خوانده باشد، گویی که ١٠ تا مدرک دکترای اقتصاد و فلسفه و جامع شناسى و مالى و... دارد. آدم با بصیرت اقتصادی، تمام نقاط کور را می‌فهمد و همه راه‌حل‌ها را به‌گونه‌ای همه جانبه و سیستماتیک ارائه می‌کند که تمام این توانایی‌ها منبعث از تخصص وتجربه ودانایی‌های فرد با کاریزمای رهبری در اقتصاد خواهد بود. در دنیا این آدم‌ها نادرند ولى همه آن‌ها از مردان بزرگ تاریخ و رهبران بزرگ تاثیرگذار هستند؛ مثل کوروش کبیر یا امیر کبیر و...در ایران و امثال استیوجابز، بیل گیتس ها و... در آمریکا. این افراد غول‌هایى هستند که بار جامعه بر دوش‌شان است.

بیشتر مدیران اقتصادی ایران، به‌جای اینکه به فکر نجات اقتصادکشور ومردم باشند، به فکرجیب خود و اطرافیان‌شان هستند و متاسفانه این موضوع درکشور نهادینه شده و هیچ بازخواستی نیز نمی‌شوند. در بیشتر تصمیمات، منافع شخصی خود و اطرافیان‌شان اولویت اول است. مهم‌ترین دلیل نابودی اقتصاد کشور، همین است که اکثرقریب به اتفاق، مدیران اقتصادی لایق،کاردان، توانمند وسلامت وشجاع نیستند. باید از نیروی عظیم و قدرتمندجوانان کشور استفاده شود و اشتغال و کار حداقل است زیرا شایستگی ولیاقت ملت ایران بسیار زیاد است.

معتقدم از نظر فنی و کارشناسی، باید بدون استثنا و صددرصد وزرای اقتصادی کابینه و سازمان‌های مرتبط به‌ ویژه سازمان برنامه و بودجه برای یک اقدام فراگیر و ملی باحکم رییس‌جمهور عزل شوند و به‌جای آن‌ها مدیرانی شجاع، سلامت، توانمند، خلاق، مبتکر،باسواد و مسلط و با شخصیت کاریزماتیک به‌کارگرفته شوند. بدون شک برای نجات اقتصاد باید وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت معدن و تجارت، رفاه و کار، جهاد و کشاورزی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، تمام روسای اتاق بازرگانی و تمام روسای اتحادیه‌های صنفی و مناطق آزاد و... باید در یک فرمان جهادی از سوی حکم رییس‌جمهور عزل شوند. رییس جمهور محبوب باید از آقای دکتر نوبخت و دکتر نهاوندیان در بخش های غیراقتصادی دولت استفاده کند زیرا این اشخاص به‌هیچ عنوان دراقتصاد کلان کشور تسلط ندارند.

آیا تاکنون وزیر اقتصاد و دارایی برای یک شرکت خود به تنهایی تامین مالی کرده است ؟ یا صدهزار دلار گشایش اعتبار کرده است؟ صدهزاردلار کالا صادر یا واردکرده است؟ آیا می‌داند چه مشکلات و مصیبت‌هایی برسرکسب وکارهاموجود است؟ آیا تاکنون برای تامین اعتبار شرکت خود، اسناد و مدارک وپرونده‌اش تکمیل بوده و از این اداره به اون اداره و ازاین بانک به اون بانک، اسیر و آواره بوده است؟ آیا تاکنون مجبور شده برای تامین سندخارج طرح و وثیقه تسهیلات در مناطق محروم و روستایی به هزارنفر اصرار و التماس کند و دست آخر پاسخ منفی بگیرد؟ پاسخ بیشتر سوالات فوق، منفی است ؛به ‌همین دلیل اقتصادکشور به اینجا کشیده شده است! درست است شخص وزیر اقتصاد، فرد پاک و درستکار و سالمی است اما برای جلوگیری از فساد و کنترل تورم ،آنچنان اقتصاد کشور را بسته است که با ایجاد رکود مطلق، توسعه و رونق اقتصاد تعطیل شده است. سایر وزرای کابینه اقتصادی دولت نیز همین وضعیت را دارند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۴
مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی