کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

استفاده از سامانه دفاعی S-400 از نظر روسیه مقرون به صرفه نبود چون:

1- آمریکا یک ساعت قبل از حمله به روسیه خبر داده بود، و بلافاصله پایگاه موردنظر از تجهیزات و نیروهای روسی و سوری تخلیه شده بود. موشکهای کروز تاماهاک امریکا هم قرار نبود پایگاه و خصوصا باند پرواز آن را نابود کنند و بیشتر آنها (36 تا از 59 موشک شلیک شده) به خطا رفتند.

2- استفاده از سامانه S-400 برای روسیه و متحدانش هزینه بر است و نباید آن را برای نابودی موشکهایی که هزینه آن را سعودیهای ولخرج با رغبت داده و میدهند و قرار هم نیست خسارت مهمی به جبهه سوریه و متحدانش وارد کنند تلف نمود.

3- روسیه از فروش S-400 درآمد زیادی کسب میکند و از تبلیغ قدرت خارق العاده این سامانه در مقابل حریفان استفاده بازدارنده میکند. با توجه به محرمانه بودن فناوری S-400 ، در صورت دفاع ممکن بود نقاط ضعف یا اسرار فنی آنها برای رقبا یا مشتریان سامانه افشا شود. روسیه نمیخواست تا مجبور نشده و قبل از یک جنگ واقعی و تمام عیار چنین ریسکی را بپذیرد.

4- مسیر موشکهای امریکایی از فراز لبنان بود و در صورت اقدام اس-400 شهروندان لبنانی در معرض خطر قرار میگرفتند.

5- این حمله امریکا اصلا قابل قیاس با حملات ویرانگری که هواپیماهای روسی در یکی دوسال گذشته نسبت به گروههای سوری معارض تحت الحمایه آمریکا انجام دادند نبود. میشود گفت که روسیه عمدا قدری اغماض کرد.

6- روسیه نمیخواهد ابتکار عمل در امریکا از دست ترامپ و خانواده و دوستانش خارج شده و به دست حریفان سیاسی زیرک تر بیفتد لذا تا حدی به ترامپ اجازه مانور تبلیغاتی و قدرت نمایی برای مصرف داخلی امریکا و جناح غربی عربی داد. 

7- روسیه بعد از این حمله امریکا و خودداری از دفاع مستقیم، بهره برداری سیاسی خود را از این موضوع به عمل آورد: ژست کتک خورده و حق به جانب گرفت، امریکا را تهدید به مقابله به مثل کرد، بهانه ای برای سخت گیری بیشتر به نیروهای غربی-عربی در هوا و زمین و دریا پیدا کرد، تجهیزات تدافعی و تهاجمی خود در سوریه را افزایش داد، و همه اینها را بدون درگیری مستقیم با ابرقدرت رقیب بدست آورد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۱
مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی