کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

درباره "طرح چشم انداز 2030 عربستان"- قسمت دوم

چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳ ق.ظ

به نظر پژوهشگر اندیشکده انگلیسی چتم هاوس،  اهداف طرح چشم انداز 2030 عربستان “دور از دسترس” است زیرا:

· این طرح از سوی دولت عربستان یا دستگاه های اجرایی این کشور تدوین نشده است و مورد اتفاق نظر و حمایت همه مقامات و دستگاههای حکومتی قرار ندارد.

· در این طرح “منافع تجار سنتی و خانوادۀ حاکم بر عربستان در نظر گرفته نشده اند. منافعی که در گرو مدل کسب و کار مبتنی بر انرژی ارزان یارانه ای، نیروی کار ارزان خارجی، و حمایت دولتی قرار دارد.”

· “بیشتر مردم عربستان انتظار دارند که یارانه ها و خدمات عمومی رایگان و استخدام دولتی ادامه یابد؛ زیرا آن را حق قانونی خود از ثروت های ملی می دانند.”

· حاکمان سعودی در سال های گرانی نفت، برای مقابله با موج بهار عربی و برای جلب حمایت مردم از برنامه جانشینی شاه سلمان، با توزیع دست و دل بازانه یارانه های نقدی عمومی طرح هایی را که برای قطع وابستگی به نفت تهیه شده بود، “یا به تعویق انداختند یا به شکل بسیار ناقص اجرا کردند" و این باعث افزایش سطح توقع مردم و عدم آمادگی آنان برای شرایط سخت و ریاضتی شده است.

· در شرایط فعلی که افت قیمت نفت به خاندانهای حاکم بر همه کشورهای عرب خلیج فارس فشار آورده است، اجرای طرح تحول اقتصادی از همیشه واجب تر است، به خصوص که مردم این کشورها احتمالا وضع نابرابر اما باثبات و امنیت نسبی فعلی خود را به اوضاع ناامن مردم کشورهای جنگ زده غرب آسیا و شمال افریقا ترجیح می دهند. اما اصلاح ساختار اقتصادی عربستان به دلیل جمعیت فقیر بیشتر، و همچنین قشر جوان تحصیلکرده، نازپرورده، پرتوقع، و دارای ارتباطات جهانی از همه دشوار تر خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی