کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

کنکاش

یادداشتهایی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی

طبقه بندی موضوعی

موضع چین در قبال بحران سوریه

جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۳۲ ب.ظ

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - حمید خوش آیند - شبکه خبر

جلوگیری از سقوط نظام سیاسی بشار اسد جهت جلوگیری و ممانعت از تغییر موازنه قوای منطقه خاورمیانه، « اصلی ترین» دلیلی است که بر اساس آن می توان رفتار سیاست خارجی چین در قبال تحولات سوریه را مورد ارزیابی قرار داد. چرا که ایجاد خدشه در سیستم موازنه قدرت در خاورمیانه، که به عنوان یکی از مهمترین حوزه های نفوذ و مراکز تأمین انرژی چین شناخته می شود، موجب انجام تغییراتی جدی در سیستم موازنه قوای این منطقه به نفع آمریکا خواهد شد. این امر نیز در نهایت از طریق ایجاد چالش های عمده برای چین در حوزه تأمین منافع تجاری، اقتصادی، بازرگانی، تسلیحاتی و همچنین تأمین انرژی به ضرر چین تمام خواهد شد.

 

اهمیت مسئله چین در خاورمیانه و مهار آن توسط آمریکا از طریق تغییر موازنه قوای خاورمیانه، به حدی است که به باور برخی صاحب نظران، یکی از مهمترین دلایل حمله آمریکا به افغانستان و عراق، کنترل کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران در منطقه خاورمیانه بوده است. بنابراین طبیعی است که چین در یک سیاست کاملاً هماهنگ و سنجیده، با حضور گسترده و توسعه طلبانه ایالات متحده در خاورمیانه، که سرنگون سازی نظام سیاسی سوریه کلیدی ترین متغیر فراهم سازی زمینه های این حضور است، موافقت نداشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی